fredag den 1. april 2011

Det var min klub først

Af Katrine


Da jeg sidste fredag hørte Unga Bunga-hyldest til ære for Kjeld Tolstrup (Hvil i fred, også i aften er Gud en DJ), besøgte Rosa Lux studiet og spillede sangen "Min Klub Først".
Tillad mig at citere:

"Det var min klub først
Det er mit beat
Det er mit liv du danser til 
Det var min klub først
Det er som om her var sjovere før du kom
Det var lige her alle var
Vennerne i byen
Nu er det dig det hele handler om 
Du er så cool
Jeg er tom"


Det betød at jeg brugte fire timer i intercitytog mod hovedstanden samme aften, hvor jeg ikke hørte andet end der her sang, de her linjer, og det her behagelige åndedræt, der aede mig bag øret og fik mig sovende gennem land & rige. 

Selviscenesættelse er noget jeg, du og vi møder hver dag og helst et par hundrede gange i løbet af hver enkel. Og jeg må give både Li-Maj, Hanne og Nynne ret. Jo, jeg vil gerne hvile i mig selv og blive der, jo, jeg vil gerne skeje ud og te mig og gøre ved og jo, jeg higer også efter et eller andet, om jeg vil det eller ej, som jeg ikke har - jeg er umættelig, jeg er grådig og utrolig egoistisk. 
I kender følelsen af at lige netop nå ind af metroens eller S-togets døre, inden de klapper sammen. I min verden er det et meget godt billede på den her generation, X-Y-globalisering-håbløs-elektronisk-cup-cake-smart-hip-indie. Vi vil med, og vi vil have klubben for os selv. Det skal være mit sted, og den eneste måde jeg kan manifestere dét, er ved at iscenesætte mig selv. 
Så når jeg hver morgen cykler hen til den her grå kasse af en skole, kan jeg se omkring 900 andre scener, nogle større, nogle mindre. Men alle er de der, og vi står og danser hver for sig til vores beat, til vores liv. 
Spørgsmålet er, om jeg er tom, og du er cool, eller om jeg er cool, og du er tom. 


Svaret fik jeg i en filosofitime i dag, hvor Aristoteles belærte os om bystaten og fællesskabet som det ypperste. Det er ikke nogen nyhed, men den trænger fandeme til at blive genudsendt. 



For god ordens skyld, hermed link til Rosa Lux & Albertes Min Klub Først: 
http://www.youtube.com/watch?v=5sM666pWJ0k


Ingen kommentarer:

Send en kommentar